Storlek: 3787x2958 pixlar | 32x25 cm @ 300 dpi | 3.88 MB (jpg) | 32.05 MB (8 bit RGB)
Datum: 2012-02-21
SKM 000920_a
Bilden ingår i en samling skolplanscher från sent 1800 till mitten av 1900.
Palestina, Tempelplatsen i Jerusalem
"L.H??? 1926"
Text på baksidan:
Palestina.
3. Tempelplatsen i Jerusalem.
För tre religioner är Jerusalem en helig stad: för judendomen, kristendomen och mohammedanismen. Tempelplatsen bär vittnesbörd därom. Salomos tempel raserades av Nebukadnessar II år 586, ett nytt uppfördes efter fångenskapen, och detta ersattes i sin tur 36 f. Kr. med Herodes' tempel, förstört år 70. Efter Hadrianus' Jupiter-tempel följde så Konstantin den stores kristna kyrka. Den mohammedanska expansionen i början av 600-talet gjorde emellertid islamiterna till herrar över tempelplatsen fram till våra dagar ? med ett undantag: korstågstiden under 1100-talet. Här uppfördes 691 Klippmoskén, mohammedanernas mest berömda helgedom efter Kaba i Mecka. Kalifen Omar, efter vilken moskén felaktigt uppkallats, har icke haft med anläggningen att skaffa.
Förbi en brunn på förgården leda två trappor upp till det åttahörniga templet, som är utomordentlig skönhet. Det har fått sitt namn av den nakna, kala klippa, över vilken kupolen välver sig. Enligt legenden var det här människan en gång skapades. Det var också härifrån Mohammed for på sin häst till himmelen. Till vänster om templet synes en minaret, varifrån böneutroparen kallar de troende till andakt. Vi se endast mohammedaner på bilden, då den föreställer en eftermiddag och "otrogna" äga tillträde blott på f. m.
Bakom templet skymtar östra stadsmuren och i bakgrunden Oljeberget. Till höger utanför muren se vi den grekisk-ortodoxa Getsemane-kyrkan. Till vänster om kupolen skönjes i fonden det hebreiska universitetet, öppnat 1925, judendomens andliga centrum in Palestina.
Svenska skolmaterielförlaget Gunnar Saietz A.-B. (c) Ola Myrin / Malmö Muséer / Historisk Bildbyrå OBS! Historiskoch Malmö Museer äger endast fotografirätten till bilden. För den konstnärliga upphovsr?
Palestina, Tempelplatsen i Jerusalem
"L.H??? 1926"
Text på baksidan:
Palestina.
3. Tempelplatsen i Jerusalem.
För tre religioner är Jerusalem en helig stad: för judendomen, kristendomen och mohammedanismen. Tempelplatsen bär vittnesbörd därom. Salomos tempel raserades av Nebukadnessar II år 586, ett nytt uppfördes efter fångenskapen, och detta ersattes i sin tur 36 f. Kr. med Herodes' tempel, förstört år 70. Efter Hadrianus' Jupiter-tempel följde så Konstantin den stores kristna kyrka. Den mohammedanska expansionen i början av 600-talet gjorde emellertid islamiterna till herrar över tempelplatsen fram till våra dagar ? med ett undantag: korstågstiden under 1100-talet. Här uppfördes 691 Klippmoskén, mohammedanernas mest berömda helgedom efter Kaba i Mecka. Kalifen Omar, efter vilken moskén felaktigt uppkallats, har icke haft med anläggningen att skaffa.
Förbi en brunn på förgården leda två trappor upp till det åttahörniga templet, som är utomordentlig skönhet. Det har fått sitt namn av den nakna, kala klippa, över vilken kupolen välver sig. Enligt legenden var det här människan en gång skapades. Det var också härifrån Mohammed for på sin häst till himmelen. Till vänster om templet synes en minaret, varifrån böneutroparen kallar de troende till andakt. Vi se endast mohammedaner på bilden, då den föreställer en eftermiddag och "otrogna" äga tillträde blott på f. m.
Bakom templet skymtar östra stadsmuren och i bakgrunden Oljeberget. Till höger utanför muren se vi den grekisk-ortodoxa Getsemane-kyrkan. Till vänster om kupolen skönjes i fonden det hebreiska universitetet, öppnat 1925, judendomens andliga centrum in Palestina.
Svenska skolmaterielförlaget Gunnar Saietz A.-B. (c) Ola Myrin / Malmö Muséer / Historisk Bildbyrå OBS! Historiskoch Malmö Museer äger endast fotografirätten till bilden. För den konstnärliga upphovsr?
Bildnummer: SKM_000920_a
Fotograf:
Historisk Bildbyrå
Releaser: Inte released
Historisk Bildbyrå
  |
Priser exkl moms.
Lägg i varukorgen |
Direktlänk